Jeg har været drama- og danse-coach på forskellige projekter.
Projekterne handler om at fremme kunst i børn og unge, indenfor skolen og børnehavens rammer.
Fælles for alle forløbene, er de unge kommer tættere på sig selv, lærer at bryde nogle grænser og bliver bedre til at samarbejde, på tværs af klasser og årgange.
Gang på gang, viser det sig, hvor meget dans og teater fremmer selvværd og selvtillid.
De unge opdager deres eget mod og talent
Her er 4 eksempler på hvordan et forløb kunne se ud. Alle projekter er forskellige og skræddersyet til målgruppen.
- Hundige lilleskole, har hvert år et teater projekt, på tværs af klasserne og årgangene. Jeg har været en del af 0. til 3. klasse, hvor hver lærer for en blandet gruppe børn, fra de 3 årgange og skal lave et lille eventyr med dem. 4. til 6. Klasse har også et projekt, hvor børnene er delt ud på Teater, musik, Pr og kulisser. Her har jeg arbejdet med teater holdet. Mit job i forløbet er først, at møde dem, og sparke dem igang med deres projekt. Lære dem nogle koncentrations- og samarbejds-lege. Samt give dem et ordforråd indenfor Teater. Så kommer jeg tilbage efter en uges tid efter og ser hvad de har lavet og hjælper dem med at blive mere tydelige og få historien bedre frem. Mit fokus ligger også lærerene bag projektet, og give dem nogle værktøjer til at instruere, samle gruppen og få det bedste frem i elverne
- “Der var engang…vi spiller teater” var støttet af Huskunstnerordningen. I 2015, var skuespiller Pernille Hansen og jeg, ude og besøge 14 børnehave-stuer, med et drama-forløb. Det var hver dag, 1 time, i en uge. Vi startede med at snakke om teater, vi lærte dem om rekvisitter, karakterer og lavede små lege. Den sidste dag lavede en visning for de andre stuer, hvor de optrædene børn hele tiden var aktive med små kostumer, tydeligt guidet af Pernille og jeg.
- 2 Ugers Danse-Projekt, med en skole årgang. Jeg var i foråret 2017, 2 uger på Utterslev skole i Brønshøj. Her arbejdede jeg med 7. årgang. Det var ialt 72 unge i alderen 13-14 år. De tre 7. klasser var rystet sammen, til 4 mindre grupper og hver gruppe havde et forskelligt danse-tema. De 4 temaer var: Fremtid, Show, 90´er og musical. Jeg kom med et udlæg til deres gruppe, havde noget dans klar til dem. Men derfra var de alene med deres lærer og skulle selv komme op med nogle trin, i enten små grupper eller alene. Jeg kom igen og så hvad de havde lavet og satte det hele sammen. og gav dem nye opgaver til næste gang. Det hele endte med et show for forældre, hvor der først var de 4 små dansestykker og et stort finale nummer, hvor alle dansede med.
- Jeg var i 2005 i Bosnien og undervise unge i byen Jablanica. Vi var der en uge og vores fokus lå på at lære de unge, hvordan man kan blive en danse-lærer i lokal samfundet. Hele konceptet var “Hjælp til selv-hjælp”. Vi gav dem nogle værktøjer til opvarmning, teknik og koreografi og endte med en fremvisning. Har stadig kontakt med nogle af de unge, som kunne bruge undervisningen til at bygge byen danse miljø op.